Anda Follow sy, Sy Follow awak: :-)

Thursday, March 3, 2011

K.A.Y.A: Sy tidak Mahu Kaya


Ok. Abaikan Domokun tu. Focus pada Buku. buku tu dengan tajuk yang sangat aku tertanya2. Aku beli kat mydin, selapas beli tu, pak cik tu cakap semoga bertambah kaya2. Aku amin kan aje. Aku beli buku ni sebab tertarik sangat dengan tajuk yang sangat speeches.. hehe sebab tajuk warna Biru tu aku la. aku memang tak nak kaya,nak hidup sederhana saje.

Buku ini di olah berasaskan Islam:
Antara kandungan yang dia olah adalah:
1. Mengapa harus Kaya?
2. Hakikat kaya
3. Hakikat Rezeki

Erm baru paham. ada 5 jenis kaya
1. kaya Semangat
2. kaya Input
3. Kaya gagasan
4. kaya Ibadat
5. kaya Hati

dan Bonusnya kaya Harta.

Bila bace baru paham. jika ada duit banyak @ kaya raya boleh buat kebaikan (yang perlu ada iman, kalau tak.. huhuhu).

Yang kedua, perlu dapat keredhaan Allah dalam mencari rezeki, dalam masa yang sama dapat rezeki dan pahala. Rezeki untuk meneruskan dihidup di dunia dan pahala untuk bekalan di dunia akhirat. So menda ni perlu ada keseimabangan nya. Ada setengah yangg menyatakan kerja jgn harapkan apa2 tapi pahala. Memang betul pahala. tapi perlu seimbang. sebab apa kena seimbang. sebab kalau keje ni (keje ye bukan yang keje amal jariah ke, keje yang memang nak tangung anak bini cari makan). ada ke orang nak kerja dari kol pagi sampai petang tapi tak dapat rezeki@duit. Pastu xperlu makan,duk merempat, minta sedekah. Bukan kan tangg yang memberi lagi elok dari menerimanya. Contohla.

So sekarang di sini semua orang ingin kerja dapat duit dan pahala. duit untuk beli makanan, bagi mak ayah, bantu adik beradik, bayar hutang keta, bayar rumah, beli barang rumah. Semuanya perlu dengan duit. dah pahala dapat setiap kalau keje dengan ikhlas dan hati pon senang.

Dan akhir sekali kekayaan Jiwa adalah jauh lebih baik dan abadi dari kekayaan harta semata-mata.

Dalam erti kata lain kena semuanya kene seimbang dah selebihnya berserah pada Allah, janji kite berusaha, jgn putus asa dan bertawakal. InsyaAllah. Allah akan tunjuk jalan walaupun lambat tetap ada rezeki sebab kite hidup di dunia. ada rezeki telah di tetapkan. then bersyukur dengan apa yang ada. kalau mahukan perubahan. Diri sendiri kena berubah dan jgn berprangka butuk terhadap Allah sebab xkaya ke apa ke. jalan dah ada cuma kite perlu berjalan di jalan yang betul.

Nota kecik:
~ suka membaca walaupun kekadang xde masa huhuh... :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...